USAF to study effects of noise exposure on health
There is a thing connected to aviation from its beginning. It’s the noise. In the early decades of the aviation development, when most of the airplanes were equipped with propeller engines, that was not a big deal but now, with many aircraft equipped with powerful jet engines, it is. That is the main reason the U.S. Air Force (USAF) is set to begin ...
Czy w Boguszynie powstanie lotnisko użytku wyłącznego?
Lotnisko to także, a może przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa regionu i właśnie temu aspektowi poświęcone było spotkanie 8 kwietnia 2016 r. w Boguszynie, którego organizatorem był wójt Stanisław Longawa. Zaproszeni zostali przedstawiciele instytucji, które bezpośrednio bądź pośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo osób, mienia i środowiska...
Chińskie czy Tajwańskie Siły Powietrzne?
Wielki boom ekonomiczny na przełomie XX i XXI w., znacznie przyspieszył tak ilościowy jak i jakościowy rozwój chińskich sił zbrojnych – w tym lotnictwa. Do 2003 r. zakupiono w Rosji myśliwce Su-30MKK (76 egz.) oraz Su-30 MKK2 (24 egz.). W Rosji zamówiono samoloty transportowe Ił-76 oraz samoloty cysterny Ił-78. Chiny wyprodukowały także ...

fot8W ostatnich latach obserwujemy w naszym kraju dynamiczny rozwój komunikacji lotniczej. Staramy się w tym zakresie dogonić wysoko rozwinięte państwa Europy Zachodniej, bowiem sprawnie działająca komunikacja lotnicza nie tylko daje możliwość swobodnego podróżowania, ale wręcz warunkuje rozwój gospodarczy i cywilizacyjny państwa. Rozbudowa istniejących portów lotniczych i budowa nowych oraz ciągły wzrost liczby połączeń lotniczych niesie za sobą określone uciążliwości dla społeczeństwa. Wokół lotnisk istnieją tzw. obszary ograniczonego użytkowania, które, ze względu na wzrost ruchu lotniczego oraz zmieniające się procedury ciągle poszerzają swoje granice. Hałas lotniczy jest główną przyczyną negatywnych odczuć i reakcji społeczeństwa wynikających z rozbudowy i eksploatacji lotnisk. Znaczny wzrost liczby operacji lotniczych, w tym największych samolotów pasażerskich i transportowych, powoduje że te negatywne reakcje stają się coraz powszechniejsze.

Red Flag, czyli między3narodowe ćwiczenia Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) oraz ich sojuszników. Samoloty biorące udział w manewrach operują z rozległej Bazy Sił Powietrznych (dalej BSP) Nellis w stanie Nevada. Oprócz nich odbywają się także podobne ćwiczenia w BSP Eielson na Alasce o nazwie Red Flag Alaska. Tematem niniejszego artykułu będą większe pod względem skali i zaangażowanych środków ćwiczenia Red Flag odbywające się w Nevadzie, zaś ćwiczenia Red Flag Alaska staną się tematem osobnego artykułu. 

Ćwiczenia Red Flag mają za zadanie zwiększanie możliwości bojowych sił powietrznych w bardzo realistycznie odwzorowujących współczesne pole walki warunkach poligonu Nevada Test and Training Range. Ćwiczenia te są nadzorowane przez Centrum Wyszkolenia Bojowego Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (ang. United States Air Force Warfare Center) i prowadzone przez amerykańskie 57. Skrzydło Lotnicze (ang. 57th Air Wing), a konkretnie wchodzącą w jego skład 57. Grupę Taktyki Przeciwnika (ang. 57th Adversary Tactics Group).

Niemieckie Siły Powietrzne powstały jeszcze w czasach CesarskEurocopter Tiger w barwach Luftwaffeich Niemiec w roku 1910, jako Niemiecki Cesarski Korpus Lotniczy (niem. Die Fliegertruppen des deutschen Kaiserreiches). W roku 1916 nazwę zmieniono na Niemieckie Siły Powietrzne (niem. Deutsche Luftstreitkräfte). Przez cały okres I wojny światowej, niemieckie lotnictwo było podporządkowane Wojskom Lądowym (niem. Deutsches Heer) i Cesarskiej Marynarce Wojennej (niem. Kaiserliche Marine). Po zakończeniu I wojny  światowej Traktat Wersalski nakładał na pokonane Niemcy liczne ograniczenia, w tym zabraniał im posiadania lotnictwa wojskowego. 

 4W związku z aktualną sytuacją w Europie, w ramach polskiej strategii odstraszania, tzw. „Polskich kłów”, podjęto m. in. decyzję o zakupie 40 nowoczesnych pocisków manewrujących typu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile), w które wyposażone mają być polskie F-16. Decyzję o sprzedaży tego typu broni do Polski Departament Stanu USA zatwierdził w rekordowo krótkim czasie (w porównaniu do Australii i Finlandii, gdyż Australia czekała na zgodę 5 lat, zaś Finlandia 4 lata). Tym samym Polska obok dwóch wymienionych krajów i USA, stanie się czwartym użytkownikiem tego typu broni.

Samoloty Cywilne

Samoloty Wojskowe

ZLOT 2014