Systemy alertowe a kwestia bezpieczeństwa lotniczego
Redaktor Naczelny przeprowadził wywiad z Danielem Nowik, który ukończył LZN we Wrocławiu oraz AON w Warszawie. Jest on także autorem publikacji szkoleniowych, wykładowcą w Ośrodkach Szkolenia Lotniczego, uczestnikiem międzynarodowego projektu z zakresu testowania silników turbowentylatorowych, pilotem takich maszyn jak Antonow 2, Zlin 42M, Cessna 172 ...
Chińskie czy Tajwańskie Siły Powietrzne?
Wielki boom ekonomiczny na przełomie XX i XXI w., znacznie przyspieszył tak ilościowy jak i jakościowy rozwój chińskich sił zbrojnych – w tym lotnictwa. Do 2003 r. zakupiono w Rosji myśliwce Su-30MKK (76 egz.) oraz Su-30 MKK2 (24 egz.). W Rosji zamówiono samoloty transportowe Ił-76 oraz samoloty cysterny Ił-78. Chiny wyprodukowały także ...
Czy w Boguszynie powstanie lotnisko użytku wyłącznego?
Lotnisko to także, a może przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa regionu i właśnie temu aspektowi poświęcone było spotkanie 8 kwietnia 2016 r. w Boguszynie, którego organizatorem był wójt Stanisław Longawa. Zaproszeni zostali przedstawiciele instytucji, które bezpośrednio bądź pośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo osób, mienia i środowiska...

Albania
Chociaż pierwsze plany powołania sił powietrznych w tym małym, położonym na Półwyspie Bałkańskim nad wybrzeżem Adriatyku kraju zrodziły się w 1914 r., ostatecznie nie doszły one jednak do skutku. Konsekwencją tego był całkowity brak jakichkolwiek albańskich jednostek lotnictwa wojskowego w okresie międzywojennym. Albańskie Siły Powietrzne (Forcat Ashtarake Ajrore Shgipetare) zostały sformowane dopiero w 1945 r., gdy Albania otrzymała od ZSRR kilkanaście samolotów myśliwskich typu Jakowlew Jak-9.

wielozadaniowy AS532 Cougar w barwach Sił Powietrznych AlbaniiPierwsze samoloty odrzutowe pojawiły się w lotnictwie wojskowym Albanii w 1955 r. Były to maszyny typu Mikojan-Guriewicz MiG-15. Wkrótce dołączyły do nich myśliwce typu MiG-17 i MiG-19 zarówno w wersjach radzieckich jak i produkowanych licencyjnie przez Chińską Republikę Ludową. Na przełomie lat 70. i 80. XX w. pozyskano także 12 chińskich myśliwców typu Chengdu J-7A, które były najnowocześniejszymi samolotami jakie kiedykolwiek służyły w lotnictwie wojskowym Albanii. Pod koniec lat 80. XX w. Albania dysponowała flotą ok. 150 samolotów bojowych produkcji radzieckiej i chińskiej oraz dywizjonem 18 śmigłowców Harbin Z-5, będących licencyjną odmianą radzieckiego Mi-4 oraz kilkunastoma samolotami transportowymi.

Samoloty Cywilne

Samoloty Wojskowe

ZLOT 2014