Czy w Boguszynie powstanie lotnisko użytku wyłącznego?
Lotnisko to także, a może przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa regionu i właśnie temu aspektowi poświęcone było spotkanie 8 kwietnia 2016 r. w Boguszynie, którego organizatorem był wójt Stanisław Longawa. Zaproszeni zostali przedstawiciele instytucji, które bezpośrednio bądź pośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo osób, mienia i środowiska...
Follow me a "zaparkujesz" bezpiecznie
Redaktor Naczelny przeprowadził wywiad z Michałem Płacheckim, Koordynatorem Ruchu Lotniczego Naziemnego na lotnisku Wrocław-Strachowice, absolwent em Politechniki Opolskiej na kierunku Inżynierii Środowiska oraz Dolnośląskiej Szkoły Wyższej ze specjalizacją - Zarządzanie Bezpieczeństwem Lotnictwa Cywilnego...
Systemy alertowe a kwestia bezpieczeństwa lotniczego
Redaktor Naczelny przeprowadził wywiad z Danielem Nowik, który ukończył LZN we Wrocławiu oraz AON w Warszawie. Jest on także autorem publikacji szkoleniowych, wykładowcą w Ośrodkach Szkolenia Lotniczego, uczestnikiem międzynarodowego projektu z zakresu testowania silników turbowentylatorowych, pilotem takich maszyn jak Antonow 2, Zlin 42M, Cessna 172 ...

Siły powietrzne naszego kraju narodziły się wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 r. Początkowo składały się z polskich eskadr utworzonych przy armiach innych państw lub zgrupowaniach wojsk polskich do jakich np. należała Błękitna Armia gen. Józefa Hallera utworzona pod auspicjami Francji. Lotnictwo używało przez to całą gamę przeróżnych typów samolotów co stanowiło nie lada wyzwanie dla służb logistycznych.

Szachownica-lotnicza

Bezzałogowe Statki Powietrzne (dalej BSP), które popularnie zwane są dronami, zyskują obecnie bardzo na znaczeniu i stale, w niezwykle szybkim tempie przybywa ich typów. Rośnie także liczba ich producentów. Coraz więcej państw dostrzega ogromny potencjał jaki w nich się kryje i to zarówno w aspekcie zastosowania wojskowego jak i cywilnego. Dziś wiadomym już jest, że stanowią one przysłowiowy kamień milowy w rozwoju aeronautyki.

Republika Czeska
Czeskie Siły Powietrzne (Vzdušné síly Armády České republiky) dzierżą tradycje Czechosłowackich Sił Powietrznych, powstałych zaraz po rozpadzie monarchii austrowęgierskiej i uzyskaniu przez Czechosłowację niepodległości -  co nastąpiło w 1918 r.

W latach 20. XX w. lotnictwo czechosłowackie opierało się głównie na samolotach licencjonowanych1, ale stosunkowo szybko rozwijał się także rodzimy przemysł lotniczy. Już w latach 30. XX w. czeski koncern Aero, zlokalizowany w Pradze w dzielnicy Vysočany, stał się znany w Europie dzięki zaprojektowaniu wielu udanych typów samolotów. Do najważniejszych z nich należał bez wątpienia dwupłatowy myśliwiec Avia B-534, który stał się podstawowym samolotem myśliwskim czechosłowackiego lotnictwa. Obok koncernu Aero, powstał także koncern Letov, który pod koniec lat 30. XX w. , zatrudniał już ponad 1200 pracowników. Aneksja Czechosłowacji przez nazistowską III Rzeszę, przerwała ten okres istnienia czechosłowackiego lotnictwa.

Końcowe dekady XX wieku to era ekspansji wszelakiej elektroniki na pokładach samolotów. Poczynając od klasycznej awioniki na elektronice służącej poprawie komfortu podróżowania pasażerów (konsole do gier, odtwarzacze filmów itp.) kończąc. Każdy nowy typ samolotu wyposażany jest coraz hojniej. Kiedyś w samolotach przeznaczonych do obsługi liniowych połączeń pasażerskich, awionikę udawało się zmieścić w specjalnych szafkach, w chwili obecnej zajmuje ona obszerne przedziały. Nawet w lekkich samolotach awionika zawitała na stałe w ciekawym zakresie. Trudno wyobrazić sobie dzisiaj zakup wymarzonego Pilatusa czy Pipera bez „telewizorów”. Ale problemy awarii elektroniki pokładowej nie ominą także tych samolotów. Mimo, że standardy wykonania elementów elektronicznych są dużo wyższe niż w przypadku typowych urządzeń naziemnych, specyficzne warunki eksploatacji samolotu sprawiają, że awaryjne stany pracy urządzeń elektronicznych są nieuniknione.

Samoloty Cywilne

Samoloty Wojskowe

ZLOT 2014