USAF to study effects of noise exposure on health
There is a thing connected to aviation from its beginning. It’s the noise. In the early decades of the aviation development, when most of the airplanes were equipped with propeller engines, that was not a big deal but now, with many aircraft equipped with powerful jet engines, it is. That is the main reason the U.S. Air Force (USAF) is set to begin ...
Czy w Boguszynie powstanie lotnisko użytku wyłącznego?
Lotnisko to także, a może przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa regionu i właśnie temu aspektowi poświęcone było spotkanie 8 kwietnia 2016 r. w Boguszynie, którego organizatorem był wójt Stanisław Longawa. Zaproszeni zostali przedstawiciele instytucji, które bezpośrednio bądź pośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo osób, mienia i środowiska...
Chińskie czy Tajwańskie Siły Powietrzne?
Wielki boom ekonomiczny na przełomie XX i XXI w., znacznie przyspieszył tak ilościowy jak i jakościowy rozwój chińskich sił zbrojnych – w tym lotnictwa. Do 2003 r. zakupiono w Rosji myśliwce Su-30MKK (76 egz.) oraz Su-30 MKK2 (24 egz.). W Rosji zamówiono samoloty transportowe Ił-76 oraz samoloty cysterny Ił-78. Chiny wyprodukowały także ...

3 marca 1969 r. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy), utworzyła elitarną szkołę walk powietrznych. Opuszczający jej mury mieli być najlepiej wyszkolonymi pilotami na świecie. Cel ten został osiągnięty. Oficjalnie, szkoła nosi nazwę United States Navy Fighter Weapons School, lecz do historii lotnictwa przeszła pod nazwą nadaną jej przez pilotów, będących jej absolwentami - TOP GUN.

Siły powietrzne naszego kraju narodziły się wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 r. Początkowo składały się z polskich eskadr utworzonych przy armiach innych państw lub zgrupowaniach wojsk polskich do jakich np. należała Błękitna Armia gen. Józefa Hallera utworzona pod auspicjami Francji. Lotnictwo używało przez to całą gamę przeróżnych typów samolotów co stanowiło nie lada wyzwanie dla służb logistycznych.

Szachownica-lotnicza

Bezzałogowe Statki Powietrzne (dalej BSP), które popularnie zwane są dronami, zyskują obecnie bardzo na znaczeniu i stale, w niezwykle szybkim tempie przybywa ich typów. Rośnie także liczba ich producentów. Coraz więcej państw dostrzega ogromny potencjał jaki w nich się kryje i to zarówno w aspekcie zastosowania wojskowego jak i cywilnego. Dziś wiadomym już jest, że stanowią one przysłowiowy kamień milowy w rozwoju aeronautyki.

Republika Czeska
Czeskie Siły Powietrzne (Vzdušné síly Armády České republiky) dzierżą tradycje Czechosłowackich Sił Powietrznych, powstałych zaraz po rozpadzie monarchii austrowęgierskiej i uzyskaniu przez Czechosłowację niepodległości -  co nastąpiło w 1918 r.

W latach 20. XX w. lotnictwo czechosłowackie opierało się głównie na samolotach licencjonowanych1, ale stosunkowo szybko rozwijał się także rodzimy przemysł lotniczy. Już w latach 30. XX w. czeski koncern Aero, zlokalizowany w Pradze w dzielnicy Vysočany, stał się znany w Europie dzięki zaprojektowaniu wielu udanych typów samolotów. Do najważniejszych z nich należał bez wątpienia dwupłatowy myśliwiec Avia B-534, który stał się podstawowym samolotem myśliwskim czechosłowackiego lotnictwa. Obok koncernu Aero, powstał także koncern Letov, który pod koniec lat 30. XX w. , zatrudniał już ponad 1200 pracowników. Aneksja Czechosłowacji przez nazistowską III Rzeszę, przerwała ten okres istnienia czechosłowackiego lotnictwa.

Samoloty Cywilne

Samoloty Wojskowe

ZLOT 2014