Systemy alertowe a kwestia bezpieczeństwa lotniczego
Redaktor Naczelny przeprowadził wywiad z Danielem Nowik, który ukończył LZN we Wrocławiu oraz AON w Warszawie. Jest on także autorem publikacji szkoleniowych, wykładowcą w Ośrodkach Szkolenia Lotniczego, uczestnikiem międzynarodowego projektu z zakresu testowania silników turbowentylatorowych, pilotem takich maszyn jak Antonow 2, Zlin 42M, Cessna 172 ...
Chińskie czy Tajwańskie Siły Powietrzne?
Wielki boom ekonomiczny na przełomie XX i XXI w., znacznie przyspieszył tak ilościowy jak i jakościowy rozwój chińskich sił zbrojnych – w tym lotnictwa. Do 2003 r. zakupiono w Rosji myśliwce Su-30MKK (76 egz.) oraz Su-30 MKK2 (24 egz.). W Rosji zamówiono samoloty transportowe Ił-76 oraz samoloty cysterny Ił-78. Chiny wyprodukowały także ...
Czy w Boguszynie powstanie lotnisko użytku wyłącznego?
Lotnisko to także, a może przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa regionu i właśnie temu aspektowi poświęcone było spotkanie 8 kwietnia 2016 r. w Boguszynie, którego organizatorem był wójt Stanisław Longawa. Zaproszeni zostali przedstawiciele instytucji, które bezpośrednio bądź pośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo osób, mienia i środowiska...

Bezzałogowe Statki Powietrzne (dalej BSP), które popularnie zwane są dronami, zyskują obecnie bardzo na znaczeniu i stale, w niezwykle szybkim tempie przybywa ich typów. Rośnie także liczba ich producentów. Coraz więcej państw dostrzega ogromny potencjał jaki w nich się kryje i to zarówno w aspekcie zastosowania wojskowego jak i cywilnego. Dziś wiadomym już jest, że stanowią one przysłowiowy kamień milowy w rozwoju aeronautyki.

Republika Czeska
Czeskie Siły Powietrzne (Vzdušné síly Armády České republiky) dzierżą tradycje Czechosłowackich Sił Powietrznych, powstałych zaraz po rozpadzie monarchii austrowęgierskiej i uzyskaniu przez Czechosłowację niepodległości -  co nastąpiło w 1918 r.

W latach 20. XX w. lotnictwo czechosłowackie opierało się głównie na samolotach licencjonowanych1, ale stosunkowo szybko rozwijał się także rodzimy przemysł lotniczy. Już w latach 30. XX w. czeski koncern Aero, zlokalizowany w Pradze w dzielnicy Vysočany, stał się znany w Europie dzięki zaprojektowaniu wielu udanych typów samolotów. Do najważniejszych z nich należał bez wątpienia dwupłatowy myśliwiec Avia B-534, który stał się podstawowym samolotem myśliwskim czechosłowackiego lotnictwa. Obok koncernu Aero, powstał także koncern Letov, który pod koniec lat 30. XX w. , zatrudniał już ponad 1200 pracowników. Aneksja Czechosłowacji przez nazistowską III Rzeszę, przerwała ten okres istnienia czechosłowackiego lotnictwa.

Końcowe dekady XX wieku to era ekspansji wszelakiej elektroniki na pokładach samolotów. Poczynając od klasycznej awioniki na elektronice służącej poprawie komfortu podróżowania pasażerów (konsole do gier, odtwarzacze filmów itp.) kończąc. Każdy nowy typ samolotu wyposażany jest coraz hojniej. Kiedyś w samolotach przeznaczonych do obsługi liniowych połączeń pasażerskich, awionikę udawało się zmieścić w specjalnych szafkach, w chwili obecnej zajmuje ona obszerne przedziały. Nawet w lekkich samolotach awionika zawitała na stałe w ciekawym zakresie. Trudno wyobrazić sobie dzisiaj zakup wymarzonego Pilatusa czy Pipera bez „telewizorów”. Ale problemy awarii elektroniki pokładowej nie ominą także tych samolotów. Mimo, że standardy wykonania elementów elektronicznych są dużo wyższe niż w przypadku typowych urządzeń naziemnych, specyficzne warunki eksploatacji samolotu sprawiają, że awaryjne stany pracy urządzeń elektronicznych są nieuniknione.

Rumunia
Mało kto dziś wie, że lotnictwo wojskowe Rumunii należy do jednych z najstarszych tego typu formacji na świecie. Jego narodziny datuje się na rok 1913. W okresie I wojny światowej Rumunia dysponowała flotą blisko 400 samolotów w tym ok. 300 myśliwcami Nieuport (różne wersje) i kilkudziesięcioma bombowcami Breuget-Michelin. Samoloty te Rumunia otrzymała od Francji, która też była ich producentem.

2Po zakończeniu I wojny światowej,  w Rumunii dalej rozwijano lotnictwo wojskowe i przemysł lotniczy, co doprowadziło do skonstruowania wielu udanych typów statków powietrznych, w tym samolotu myśliwskiego IAR-801, który niektórymi parametrami dorównywał słynnemu niemieckiemu Messerschmittowi Bf-109. Rumunia produkowała maszyny własnej konstrukcji, ale także samoloty licencyjne. W czasie II wojny światowej przemysł rumuński wyprodukował ponad 2000 różnego typu samolotów. W latach 1941-1944 rumuńskie lotnictwo wojskowe walczyło na froncie wschodnim po stronie Niemiec. W sierpniu 1944 r. w wyniku sukcesów ofensywy wojsk radzieckich, Rumunia odstąpiła od sojuszu z III Rzeszą i przeszła na stronę Aliantów. Po zakończeniu II w. ś., Rumunia znalazła się w strefie wpływów ZSRR i stała się członkiem Układu Warszawskiego.

Samoloty Cywilne

Samoloty Wojskowe

ZLOT 2014